torsdag 12 mars 2015

Hört under observation...

"Medan vi städar kylen och snittar blommor står kompisar till mig och gör vetenskapliga experiment." (Elevkommentar årsk3)

Kommentaren etsar sig fast i mitt sinne. Jag blir överrumplad och känslomässigt engagerad ju mer jag reflekterar över jämförelsen. Hon satte huvudet på spiken. Ojämlikhet och klassklyftor omger verkligen utbildningsverksamhet. Min hjärna tar mig i den stunden tillbaka tidigare kurser där vi avhandlat ämnet vertikal och horisontell kunskap. Jag fick då upp ögonen för de kontextfria kunskaperna / kompetenserna. Mitt stora mission som pedagog kommer bli att lyfta dessa viktiga kunskaper som exempelvis analysförmåga, reflektionsförmåga, struktureringsförmåga, kritiskt tänkande etc. När vi gör vetenskapliga experiment "outa" dem för vad de verkligen är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar