torsdag 26 februari 2015

Balansgång, medvetenhet...

Som yrkeslärare är jag i ständig rörelse mellan olika yrkeskulturer och olika roller. Det gäller att ha kontroll över dessa olika roller samt dess funktion för enskild elev i just den specifika situation vi befinner oss i, i stunden. Vi samtalade precis i fikarummet om detta i samband med reflektion kring upplevelserna runt gymnasiearbetets heta och laddade process. Det är lätt att som lärare gå igång i den estetiska skapandeprocessen som uppstår under ett gymnasiearbete. Dels eftersom det löper över längre tid och rymmer mycket tid att vända och vrida inom samma arbete. Dels eftersom eleverna i de läget utvecklats till att hantera avancerat, komplext binderi samt att vi kan laborera verbalt med hjälp av vårt gemensamma yrkesspråk, kompositionstermer etc. Men nånstans gäller det att inte glömma att vi har att göra med ung människor som ännu inte utvecklat lång livserfarenhet. De har ännu inte hunnit se allt de som vi lärare hunnit se. Jag som pedagog ska vara ett stöd för eleven inte överföra MINA idéer för eleven att utföra. Eftersom mitt hjärta brinner för floristhantverket, materialen och allt runt omkring gäller det att hålla fokus på målet och vad som främst gynnar eleven. Rikta blicken mot eleven och dennes behov hela tiden. Jag behöver nog ständigt påminna mig balans och rörlighet. Balans mellan när eleven gynnas av mina kreativa idéer och när de bättre gynnas av mina frågor som påminner dem om teori samt hjälper dem att själva utveckla kreativt tänkande. Balans, medvetenhet och rörlighet är mina framtida ledord.

Inte att förglömma frågor, frågor och mer frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar