måndag 23 februari 2015

Alla dessa frågor...

Efter dagens seminarie på pedagogen har vissa saker klarnat medan andra delar utvecklats till fler frågor. Min frågeformulering är ombearbetad så att den tydligare ringar in problemområdet jag avser att utveckla. Aktionerna är nu också lite runtsnurrade så att de mäter det jag avser att mäta. Kommer att grotta ner mig i Forskning från Lunds Universitet kommande tiden eftersom de har vissa avhandlingar i ämnet IKT (informations och kommunikationsteknik) i undervisningen samt "flippat klassrum". Förväntar mig att där hitta inspiration till än fler aktioner.

Men en fråga / reflektionstanke ligger och gnager hos mig från föreläsningen kring begreppen vetenskaplig grund etc. Går det att verkligen förhålla sig kritisk till sin egen yrkespraktik? Jag tror faktiskt inte det. Hur mycket man än distanserar sig och hur mycket man än vill behövs även ett utifrånperspektiv för att våga ställa de där obekväma frågorna. Det är därför det blir så viktigt att knyta till sig reflekterande människor ur andra yrkeskontexter i kombination med att låta forskare bli än "kritiska vänner" genom deras rapporter och avhandlingar. Tillsammans Våga sjösätta de där läskiga aktionerna som forskare med hjälp av metaanalyser kommit fram till gynnar vissa elever. Våga gå in på en ny väg, testa nya tankebanor som efter en tid även dessa utvecklas till nya, trygga beteendemönster. Avslutningsvis även Våga svälja stoltheten om det visar sig att elevernas måluppfyllelse Inte skulle öka av förändringsprocessen. Även motgångar är lärprocesser, i vissa fall de bästa skulle nog vissa hävda. Men i detta skede har jag stark förhoppning att IKT-verktyget kommer komplettera den befintliga verksamheten och hjälpa eleverna att bättre äga sitt eget lärande.

1 kommentar:

  1. Låter spännande att ge sig in på nya tankebanor jag ser fram mot att du tar din examen o får använda lite av allt du forskat om i praktiken....

    SvaraRadera